Search Engine Optimization (SEO) inzetten

SEO is een veelgebruikte term in de wereld van online en digitale marketing. Het staat voor Search Engine Optimization en het wil zeggen dat je je website optimaliseert voor Google, zodat deze goed scoort in de organische zoekresultaten. Maar, hoe pak je dit precies aan? Er zijn genoeg SEO specialisten die je graag willen helpen met het opzetten van een passende strategie. Maar er zijn ook genoeg ondernemers die zelf aan de slag gaan met hun zoekmachine optimalisatie. Er is online genoeg informatie te vinden waar je mee aan de slag kunt.

SEO, hoe en waar begin je?

Er zijn een aantal basisprincipes die iedereen kan toepassen op zijn of haar website. Zorg er allereerst voor dat je unieke paginatitels gebruikt. De title-tag moet uniek zijn, en een goede lengte hebben. Daarnaast is een meta-tag ook erg belangrijk. Dit is de beschrijving van je website, die onder de titel staat in de zoekresultaten van Google. In de meta-tag geef je een korte beschrijving van wat er te vinden is op de desbetreffende pagina. Je heeft als het ware een samenvatting van de pagina, zodat de bezoeker weet of de informatie aansluit bij hun zoekopdracht. Wat ook een belangrijk onderdeel is, is de URL. Zorg ervoor dat de URL’s duidelijk, kort en bondig zijn. Geen rare codes en lange termen die niet relevant zijn. Hou het kort en krachtig. Een URL die te lang is en onherkenbaar is is verwarrend en niet gebruiksvriendelijk.
Naast de zojuist genoemde punten, is een duidelijke en overzichtelijke structuur heel belangrijk. Gooi jaartallen niet door elkaar, maar laat ze elkaar opvolgen in chronologische volgorde. Maar daarnaast gebruik van submappen, ook in de navigatie. Daarnaast kun je een groter gemak garanderen aan de gebruiker door gebruik te maken van broodkruimel-links.

Pascal