Wat doet een zoekmachine marketing bureau?

Met zoekmachine marketing of Search Engine Marketing (SEM) kan je jouw site beter vindbaar maken in Google. Omdat online marketing en dus ook SEM steeds populairder en belangrijker wordt, is het bijna niet meer te vermijden als je je concurrentie voor wil zijn. Gelukkig zijn er steeds meer bureaus die je hierbij kunnen helpen. Benieuwd hoe een zoekmachine marketing bureau precies te werk gaat? Je leest het in dit blog!

Search Engine Optimization (SEO)

Eén vorm van online marketing die zoekmachine marketing bureaus gebruiken is Search Engine Optimization of SEO. Hierbij kom je op een organische manier hoger in de Google rankings. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het optimaliseren van een webpagina met behulp van relevante, goed bezochte zoekwoorden. Daarnaast is linkbuilden een veel gebruikte SEO strategie: dit is het verkrijgen van links naar je website. Het grote voordeel van SEO is dat het vrijwel gratis is. Daarnaast zijn de effecten ervan langduriger dan wanneer je bijvoorbeeld adverteert in zoekmachines. Het kan echter wel even duren totdat de resultaten zichtbaar worden.

Search Engine Advertising (SEA)

Daarnaast maken zoekmachine marketing bureaus ook vaak gebruik van Search Engine Advertising. Hierbij betaal je Google om boven de organische zoekresultaten te verschijnen. Het is in tegenstelling tot SEO dus niet gratis. Daarnaast is het eerder een strategie voor de korte termijn, omdat de effecten meestal slechts tijdelijk zijn (zo lang je betaalt). Het voordeel hiervan is echter wel dat de resultaten meteen zichtbaar zijn, waardoor men vaak voor een combinatie van SEO en SEA kiest.

Welke vorm van zoekmachine marketing past bij mijn situatie?

Zoals je hebt kunnen lezen, hebben beide vormen van zoekmachine marketing hun voor- en nadelen. Afhankelijk hiervan én van je wensen natuurlijk, kan je beslissen welke vorm het beste bij jouw situatie past. Maar misschien is het wel waardevoller om beide vormen te combineren. De twee vormen kunnen elkaar namelijk versterken, bijvoorbeeld wanneer je de data verkregen uit SEA gebruikt voor SEO doeleinden. Bovendien profiteer je dan van een lange- en kortetermijnstrategie en daarmee van resultaat op de korte én lange termijn.

Pascal