Wat doet een goede huisstijl?

Een goede huisstijl is representatief voor de identiteit van je onderneming en moet eveneens je publiek aanspreken. De huisstijl moet bovendien een duurzame insteek hebben zodat je hiermee een imago opbouwt dat herkenbaar wordt voor je klanten. Een huisstijl kan op deze manier bijdragen aan je naamsbekendheid en aan het succes van je onderneming.

Wat is een huisstijl precies?

Een huisstijl is meer dan alleen een uniek logo. Naast het logo wordt een huisstijl verder opgemaakt uit een specifieke typografie, een bepaald kleurgebruik en een beeldstijl. Daarnaast kunnen andere grafische elementen een rol spelen en valt eveneens een specifieke tone of voice onder de huisstijl van een onderneming of organisatie. Met deze elementen worden huisstijlen ontworpen die ieder verschillende emoties en associaties oproepen bij het publiek. Het is daarom erg belangrijk een huisstijl te creëren die past bij jouw organisatie, jouw boodschap en jouw product of dienst.

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Zoals genoemd kan een huisstijl effectief bijdragen aan de naamsbekendheid en het succes van je onderneming of organisatie. Met een huisstijl creëer je consistentie en hiermee kun je vertrouwen wekken in jouw diensten- of productaanbod. Daarnaast kun je met een goed doordachte huisstijl niet alleen de identiteit van je onderneming uitdragen, maar je ook direct onderscheiden van de concurrentie. Afhankelijk van jouw wensen en jouw specifieke onderneming kun je met een unieke huisstijl een specifieke impressie achterlaten bij jouw doelgroep.

Ontwerpen van een huisstijl

Je kunt ervoor kiezen zelf een huisstijl te ontwerpen maar het is ook mogelijk dit uit te besteden aan de experts van bijvoorbeeld een design bureau. In beide gevallen is het zaak twee dingen in gedachten te houden. Allereerst dat je huisstijl representatief is voor je onderneming of organisatie en ten tweede dat de huisstijl duurzaam gekozen wordt. Het is dus erg belangrijk te weten wat je wilt uitdragen en wie je precies wilt aanspreken.

Pas de huisstijl consistent toe

Wanneer je een huisstijl hebt ontworpen of hebt laten ontwerpen, is het vervolgens vooral belangrijk deze consistent door te voeren. Op die manier kun je concreet werken aan de herkenbaarheid van je onderneming bij jouw doelgroep. Het is dan ook goed om je huisstijl altijd toe te passen. Zo kun je een nieuwe intuïtieve website laten maken die jouw (nieuwe) huisstijl helemaal omarmt. Laat de huisstijl verder niet alleen terugkeren in het design van je website maar ook bijvoorbeeld in gedrukt materiaal en advertenties in printmedia.

Pascal