De grootste verschillen tussen SEO en SEA

De termen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) liggen erg dicht bij elkaar. Beide zijn een manier om een goede positie te verkrijgen in de zoekresultaten van Google. Maar, het is niet voor niets dat beide varianten van elkaar worden onderscheden. SEO en SEA hebben dan wel veel overeenkomsten, er zijn minstens zo veel verschillen. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de verschillen tussen zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie. Lees zeker even verder wanneer je hier nieuwsgierig naar bent!

Wat is zoekmachine optimalisatie?

SEO is een gratis manier om een hogere positie te verkrijgen in de organische zoekresultaten van Google. Door gebruik van relevante zoektermen op en rondom je website, laat je Google weten waar je website en je pagina’s over gaan. Wanneer iemand in de zoekmachine zoekt op een voor jou relevante term, en je hebt jouw website hierop geoptimaliseerd, dan zal de zoekmachine zien dat jouw website relevante informatie biedt.

Search Engine Optimization is een lang proces, wat veel tijd en geduld vergt. Je ziet hierbij niet binnen een dag of een week resultaat. Je werkt weken, maanden of soms zelfs jaren aan je SEO, om ook maar iets aan resultaten te zien. Maar, wanneer je eenmaal resultaten gaat zien, zullen deze ook van lange duur zijn.

Adverteren op Google

In Google is er de mogelijkheid om advertenties te plaatsen: SEA. Deze zijn vaak bovenaan en onderaan de organische resultaten te zien. Tegen een bepaald bedrag kun je adverteren op verschillende zoektermen. Hierbij zijn algemene termen duurder dan hele specifieke termen. Daarbij kun je helemaal zelf bepalen welk budget je inzet. Je betaalt dus nooit meer voor de advertenties dan je wil. Je kunt met behulp van SEA binnen een zeer korte tijd een toppositie behalen op Google, maar wanneer je budget op is ben je ook direct weer van deze positie af.

seo-sea

Pascal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.