Zoekmachine marketing, een essentieel onderdeel binnen de marketingmix

Ben je bekend met zoekmachine marketing maar weet je niet goed wat je ermee aan moet? Voor veel bedrijven wordt dit een essentieel onderdeel binnen de marketingmix, als het dat nog niet is. Consumenten geven tegenwoordig bovendien steeds meer de voorkeur aan Inbound marketing. Geen reclame die je achtervolgt of zich toont op vervelende momenten. Maar bedrijven die je kunt vinden wanneer er naar op zoek bent. Zoekmachine-optimalisatie is hier een belangrijk onderdeel van. Steeds meer bedrijven kunnen wel wat hulp bij SEO gebruiken. We vertellen graag wat meer over zoekmachine marketing en hoe je hiermee kunt starten.

Waarom inbound marketing beter werkt

Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van inbound marketing, met andere woorden, marketing die ervoor zorgt dat potentiële klanten jou kunnen vinden. Het tegenovergestelde, outbound marketing, betekent dat je zelf op zoek gaat naar potentiële klanten. Het werkt echter beter wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar jou, en jou vinden. Je hoeft hier minder voor te doen en de onderhandelingspositie is beter, mensen vinden jou en nemen contact op. Zodra je dit goed voor elkaar hebt hoef je er bovendien niet veel aan te doen en niet veel geld aan uit te geven maar weten potentiële klanten je wel eenvoudig te vinden.

Zorg dat je website optimaal is ingesteld voor zoekmachines

Er zijn veel onderdelen waar je website aan moet voldoen om goed vindbaar te zijn. Een van de belangrijkste onderdelen hierbij is de content op de site. Zorg dat de website is voorzien van informatieve teksten die op een gestructureerde manier zijn weergegeven en geschreven. De betekent dat bezoekers van je website de juiste informatie eenvoudig kunnen vinden en doornemen. Er zijn echter nog meer onderdelen die van belang zijn. Bijvoorbeeld ook de URL-structuur en de snelheid van je website. Google let op al deze factoren omdat de zoekmachinegigant wil dat de websites die bovenaan komen, gebruikers een goede gebruikerservaring bieden.

Werk aan de autoriteit van je website door middel van linkbuilding

Als je website eenmaal helemaal optimaal is ingesteld, dan ben je klaar, zou je denken. Niets is minder waar. Er zijn namelijk meer websites waarmee je concurreert, sites die het ook behoorlijk goed voor elkaar hebben. Er wordt echter ook gekeken naar de autoriteit van je website. Deze kan je kunstmatig verhogen door backlinks te verzamelen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Door het verzamelen van relevante en kwalitatieve backlinks naar je website zorg je ervoor dat is zoekmachines zoals Google de autoriteit van je site hoger waarderen. Dit kan ervoor zorgen dat je zoekmachine resultaten hoger gaan ranken.

Pascal