Welke soorten reclame zijn er allemaal?

Elke dag wordt de consument bestookt met honderden reclames. Voor ieder reclamedoel bestaan er verschillende soorten reclame die een onderneming kan gebruiken om haal doelen te behalen. Hierin onderscheiden we:

Productreclame

In een productreclame wordt reclame gemaakt voor een product van een onderneming, dit kan zowel een nieuw product zijn als een verbeterde versie van het huidige product. De meeste reclames zijn productreclames. Een onderneming kiest vaak voor deze vorm als het de consument op de hoogte te brengen van hun assortiment, of om te zorgen dat ze merktrouw worden.

Collectieve reclame

Er wordt gebruik gemaakt van collectieve reclame als de onderneming de vraag naar een bepaalde productgroep wil vergroten, maar niet naar hun eigen merk.

Coöperatieve reclame

Bij coöperatieve reclame delen de fabrikant en de detailhandelaar samen de reclamekosten. Dit doen ze ondanks dat ze niet hetzelfde doel hebben. Een voordeel van coöperatieve is dat de reclamekosten vaak lager uitvallen dan wanneer de fabrikant al deze kosten zelf moeten bepalen.

Combinatie reclame

Combinatiereclame wordt gebruikt wanneer twee bedrijven samen hetzelfde belang nastreven om zo hun reclamekosten te delen. Deze fabrikanten willen dat hun afzet stijgt, en maken zo reclame om ervoor te zorgen dat er mogelijk meer vraag ontstaat.

Ideële reclame

Ideële reclame is reclame zonder een commercieel belang. Voornamelijk de overheid maakt veel gebruik van deze vorm van reclame. Maar ook non-profitorganisaties kiezen voor deze vorm.

Meest effectieve vorm van reclame

Welke variant reclame voor jou het meest effectief is, hangt af van wat je wil delen en op welke manier je dit wil doen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je rekening houdt met het doel dat je wil behalen. Dit is ook verschillend per marketingtechniek. Iedere marketing variant is geschikt voor het behalen van een ander succes.

Pascal