Het beheren van jouw Webwinkel logistiek is een belangrijke pijler van jouw bedrijf. Omdat het verschillende schakels in jouw e-commerceketen betreft (aankopen, onlineverkoop, ordervoorbereiding, levering, klantenservice), moet er voor elk contactpunt gezorgd worden om een kwaliteitsvolle service aan de klanten te garanderen en te verzekeren om de goede e-reputatie van je winkel te behouden. Logistiek kan je helpen het conversieratio te verhogen en de klanttevredenheid te verbeteren, net als het verlammen van jouw e-commercebedrijf. Om op dit grote probleem te reageren, wordt het onvermijdelijk om logistiek uit te besteden en te vertrouwen op een logistiek platform.
Garandeer klanttevredenheid!
Een klant die ontevreden is over een bestelling, kan snel een bron van problemen worden: met de alomtegenwoordigheid van sociale netwerken is dit de garantie voor slechte publiciteit voor de online winkel. Het is daarom cruciaal om te zorgen voor een hoge klanttevredenheid. Hiervoor zijn respect voor levertijden en kwaliteitsverpakkingen ter bescherming tegen elke bederf essentieel. In Nederland versturen bijna alle e-Merchants pakketten uiterlijk twee dagen nadat de bestelling is geplaatst: overschrijding van deze termijn is onbetaalbaar.
De beschikbaarheid van producten
De beschikbaarheid van producten in jouw online winkel heeft een directe invloed op het conversieratio. Er kunnen verschillende vragen rijzen om de weergave van producten op de site effectief te beheren. Bestudeer de te volgen strategie voor elk type product: best verkopend product, product aan het einde van de levensduur, product in de uitverkoop, product in promotie, seizoen product, product in pre-order…
Optimaliseer jij opslagmethoden
Met software voor voorraadoptimalisatie kun je belangrijke taken automatiseren, zoals het aanvullen van uitgeputte producten, maar het doet niet alles. E-Merchants kunnen niet om een methodische organisatie in de opslag van hun producten heen. Dit is een manier om op dagelijkse basis tijd te besparen door de voorbereidingstijd van de bestelling te verkorten en zo een kortere vertraging bij het verzenden van pakketten te garanderen. De gebruikte opslagmethode speelt een fundamentele rol bij productbeheer. Het is interessant om een opslagtechniek te vinden die past bij de grootte van jouw bedrijf en behoeften.
Volg pakketten
Wanneer je online bestelt, is het belangrijk om de klant te informeren over alle stadia van levering, van het voorbereiden van de bestelling tot de verzending. Eenmaal overgedragen aan de vervoerder, bevat het pakket over het algemeen een volgsysteem waarmee je de levering online kunt volgen tijdens het transport. Sommige bezorgoplossingen bieden de klant zelfs de mogelijkheid om zijn bezorgadres dezelfde dag te wijzigen als hij denkt dat hij afwezig is tijdens de bezorging.
Optimaliseer het logistieke gedeelte van jouw online winkel om je te concentreren op de e-marketingactiviteiten.
Bron: Krijgsman