Wanneer mensen gaan uitzoeken wat online marketing precies is, kom je al snel uit bij SEO en SEA. Voor mensen die beginnen met online marketing kan het lastig zijn om het verschil te zien tussen deze twee termen. In dit artikel zal ik met jullie bespreken wat SEO en SEA is en wat het verschil tussen deze twee punten is. Zodat jij het in de toekomst niet meer gaat vergeten. Zoekmachine marketing is eigenlijk SEO en SEA. Om goede zoekmachine marketing toe te passen moet je duidelijk weten wat SEO en SEA betekent.
SEO
SEO staat voor Search Engine Optimisation. Dit betekent eigenlijk de vindbaarheid van websites in de zoekmachines van bijvoorbeeld Google. Het is de bedoeling om zo hoog mogelijk in Google te komen. Zodat mensen jou bedrijf makkelijker kunnen vinden. Een manier dat veel gedaan wordt om een betere vindbaarheid te krijgen is linkbuilden. Linkbuilden is het verkrijgen van links op verschillende websites om zo de vindbaarheid van een website makkelijker te maken. Dit kan je laten doen door een (online) marketingbureau. Het is wel belangrijk om te weten dat SEO alleen werkt op de lange termijn. Het kan een aantal maanden duren voordat je hoger komt in bijvoorbeeld Google.
SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. SEA is eigenlijk betaald adverteren in de zoekmachines. Wanneer je iets opzoekt in Google zie je altijd bij de eerste paar opties ook advertentie staan. Dit zijn bedrijven die betaald hebben om bovenaan de pagina te komen. Het voordeel van SEA is dat je makkelijk het gedrag van je bezoekers kan volgen. Dit is mogelijk door het programma Google Ads. Zo kan je bijvoorbeeld zien op welk punt ze weg gegaan zijn op jouw website. Als je dit dan bij veel klanten ziet, kan je ervoor kiezen om je website op dat onderdeel aan te passen.
Dit is de basis dat je moet weten om gebruik te maken van zoekmachine marketing. Je kan er voor kiezen om bijvoorbeeld SEO zelf te doen, maar om veel tijd te besparen kan je dit ook door een online marketing bureau laten doen. SEA is wel altijd betaald, maar kan erg handig zijn om te kijken naar het gedrag van potentiële klanten.