Starten met een social media campagne voor je organisatie

Twitter, Facebook en Instagram zijn de meest populaire social media kanalen, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Vrijwel ieder groot (maar ook klein) bedrijf heeft wel een social media account. Zeker als je geen geld en kennis hebt om een website op te zetten, is een Facebook pagina of een Instagram account een goede oplossing om alsnog online vindbaar te zijn. Daarbij kun je natuurlijk ook niet achterblijven op je concurrentie. Vrijwel iedereen zet social media in voor zijn of haar bedrijf, dus als je hier niet bij aansluit loop je erg veel omzet mis.

Welke social media kanalen ga je gebruiken?

Om er achter te komen welke social media kanalen je het beste kan gaan gebruiken, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en waar je doelgroep zich bevind. Je kunt wel actief tweets gaan plaatsen op Twitter, maar als jouw doelgroep zich daar niet bevind, zal je er weinig tot niks mee opschieten en dat is natuurlijk zonde van je tijd. Veel verstandiger is om dan af en toe een foto te plaatsen op bijvoorbeeld Instagram, wanneer je weet dat een groot deel van je doelgroep fanatiek Instagram gebruikt. Zo kun je gemakkelijk je doelgroep bereiken.

Waar is je doelgroep naar opzoek?

Als je je doelgroep online hebt gevonden, is het belangrijk om te weten naar welke informatie zij opzoek zijn. Willen ze grappige afbeeldingen en teksten zien om te kunnen delen met vrienden en familie, of misschien zoeken ze juist wel informatie over nieuwe collecties en nieuwe producten. Ook hierbij geldt: geef je doelgroep waar vraag naar is. Alleen dan zal je social media campagne een succes worden. Let daarbij ook goed op de afwisseling. Als je continu dezelfde soort berichten en afbeeldingen plaatst, val je in herhaling en dit zal ook niet positief werken.

social-media

Pascal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.