Social media op de juiste manier inzetten

Als er iets is dat de laatste jaren enorm gegroeid is, dan is het wel social media. Je kunt er eigenlijk niet meer zonder en dat geldt voor zowel particulieren als voor mensen die het privé gebruiken. Je ziet daarom ook dat steeds meer mensen gebruik maken van social media voor hun bedrijf of organisatie. Wanneer je een willekeurige winkelier vraagt waarom hij of zij social media gebruikt, zal je waarschijnlijk te horen krijgen dat zij het doen omdat hun concurrenten het ook doen. Dit is een veel gebruikte reden, maar je hebt er eigenlijk niets aan. Dit is niet de juiste manier. Bij het inzetten van social media voor je bedrijf is het heel belangrijk dat je de juiste visie en missie hebt.

Waarom social media inzetten?

We hebben net al besproken waarom het geen goed idee om social media in te zetten omdat je concurrenten het ook doen. Een goede visie en missie zijn heel belangrijk. De mogelijkheden met de verschillende social media platformen zijn eindeloos. Je kunt beeld, tekst en meer samenbrengen op je eigen platform. Deel acties, verspreid acties, plaats een oproep en meer.

Zelf inzetten of uitbesteden?

Social media inzetten voor je organisatie of bedrijf kun je in principe zelf doen, mits je weet hoe en wat. Iedereen kan wel een Facebook account of een Instagram account aanmaken, maar weet je ook hoe je deze juist moet onderhouden? Wat kun je wel plaatsen en wat liever niet? Vind je het lastig om dit zelf bij te houden? Dan is het misschien toch een beter idee om het uit te besteden aan een team van specialisten. Social media activiteiten uit besteden doen erg veel bedrijven. Het is en blijft een aardig klusje om het continu bij te houden en te onderhouden.

Pascal