Social media marketing: dit waren de trends van 2018

Social media platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn zijn niet meer weg te denken uit ons leven. We gebruiken het dagelijks om op de hoogte te blijven van personen, onderwerpen of merken die ons interesseren. Met maar liefst 7,6 miljoen gebruikers per dag scrollen we door onze Facebook-tijdlijn op momenten dat we even niet productief hoeven te zijn. Het gebruik van Youtube steeg in 2018 met 29% tot 2,2 miljoen dagelijkse gebruikers en ook Instagram groeide flink met 28% tot 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers.

Voor diverse grote merken zoals Nike, VodafoneZiggo en AD zijn social media daarom een belangrijk onderdeel van hun online marketingstrategie geworden.

In deze blog bespreek ik enkele opvallende trends van 2018. Ook geef ik je vier handige social media marketing tips.

De 4 opvallendste social media marketing trends

#1. Stories

Social media platform Snapchat is groot geworden door het concept ‘Stories’. Gebruikers van deze app kunnen korte filmpjes of foto’s van hun activiteiten delen die maximaal 24 uur bekeken kunnen worden. Daarna verdwijnt de content als sneeuw voor de zon. De vluchtigheid van het medium en de mogelijkheid om de content te bewerken met gekke filters, zorgde ervoor dat Snapchat in korte tijd razend populair werd bij met name een jongere doelgroep. Als reactie hierop introduceerde Instagram in augustus 2016 een soortgelijk concept, ‘Instagram Stories’, dat al snel populair werd bij Instagram-gebruikers. Ook maakte Instagram het voor adverteerders mogelijk om advertenties te plaatsen tussen de stories of producten binnen een story te taggen met een link naar de webshop. Voor merken zijn met name Instagram Stories daarom aantrekkelijk om extra traffic naar hun website te genereren, producten te adverteren bij een getargete doelgroep of om de doelgroep een kijkje te geven achter de schermen van een merk en het hiermee een menselijk gezicht te geven.

#2. Video’s

Het gebruik van video’s op social media platforms neemt toe aan populariteit. Zo kijken Facebookgebruikers wereldwijd per dag meer dan 100 miljoen uur aan video’s. Omdat video door bewegend beeld, spraak en muziek de kijker ook emotioneel kan raken, levert een videopost over het algemeen meer interactie op dan een post met alleen een afbeelding of tekst.   

#3. Livestreams

Waar video op social media voorheen een beperkte lengte had, is het nu mogelijk om een live videostream uit te zenden via o.a. Facebook, Youtube, Instagram en Snapchat. Tijdens deze live stream kunnen kijkers direct reageren en vragen stellen. Voor merken, bedrijven en persoonlijkheden biedt dit diverse interessante mogelijkheden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een Q&A, een kijkje achter de schermen of verslaggeving van een evenement. Omdat kijkers onderdeel worden van een live evenement, levert deze manier van social media marketing vaak een hoge betrokkenheid op.

#4. Groepen

Begin 2018 heeft Facebook onder druk van de publieke opinie een ingrijpende wijziging doorgevoerd in de opbouw van de tijdlijn. Facebook grijpt hiermee terug naar hun oorsprong en wil zich weer richten op waardevolle en sociale interacties tussen personen. Berichten van vrienden en bekenden krijgen daarom voorrang op berichten van bedrijfspagina’s. Voor bedrijfspagina’s neemt hierdoor het organisch bereik drastisch af. Merken en bedrijven zullen daarom Facebook op een andere manier moeten inzetten. Facebook speelt hier handig op in met een uitgebreid advertentieprogramma, waarmee bedrijven tegen betaling toch berichten op de tijdlijn van hun doelgroep kunnen plaatsen. Gelukkig kunnen merken en bedrijven ook nog steeds gratis gebruik maken van het fenomeen ‘groepen’. Groepen bestaan uit een verzameling leden die in een bepaald thema zijn geïnteresseerd. Bedrijven die zelf groepen creëren kunnen hierbinnen waardevolle content aanbieden en groepsleden faciliteren in onderlinge inhoudelijke discussies. Groepen zijn daarom bij uitstek een middel om een merk of bedrijf als autoriteit te positioneren.

Social media marketing tips

Met de continue veranderende mogelijkheden binnen het social medialandschap, is de kans groot dat je als bedrijf of merk door de bomen het bos niet meer ziet. Houd daarom de volgende vier zaken goed voor ogen:

#1. Bepaal je doel

Bepaal eerst het doel waarvoor je social media wilt inzetten. Denk hierbij aan:

  •      Bekendheid genereren (‘branding’).
  •      Direct een product of dienst verkopen.
  •      Leads genereren.
  •      Een band opbouwen met je fans.
  •      Jezelf positioneren als autoriteit voor een bepaald thema.

#2. Ken je doelgroep

Breng in kaart wie je doelgroep is en op welke behoeften en vragen van je doelgroep je via social media kunt inspelen. Onderzoek op welke platformen je doelgroep zich voornamelijk bevindt en op welke manier deze hiervan gebruik maakt. Zo gebruiken mensen Facebook met name om informatie op te doen of zich te laten vermaken met leuke content. Instagram wordt gebruikt voor het opdoen van inspiratie door het volgen van interessante mensen en het bekijken van mooie plaatjes. LinkedIn en Twitter zijn uitermate geschikt voor het delen van zakelijke onderwerpen.

#3. Welk contenttype?

Vraag je vervolgens af met welk typen content je als bedrijf of merk kunt inspelen op de behoeften en vragen van je doelgroep. Zo zal het gebruik van Instagram Stories voor een ICT-dienstverlener minder goed werken dan een kledingmerk dat zich richt op jonge vrouwen. De ICT-dienstverlener kan juist weer voordeel halen uit het opzetten van een groep met een specifiek ICT-thema of het inzetten van een livestream bij een eigen seminar.

#4. Ken jezelf

Als merk of bedrijf is het belangrijk dat je op een consistente manier op social media communiceert. Op basis van je belangrijkste merk- of organisatiewaarden én je positionering besluit je met welke ‘merkpersoonlijkheid’ je naar buiten treedt. Zo staat de communicatie van Magnum-ijsjes in het teken van ‘verleiding’, treedt HEMA naar buiten als de ‘gewone Nederlander’ en is Ditzo de verzekeraar die op een rebelse manier zijn doelgroep probeert aan te spreken.

Maak ook een lijst met thema’s die passen bij de activiteiten van je merk of bedrijf. Dit zijn de onderwerpen die je wilt ‘claimen’.

Artikel is geschreven door Patrick Bakker, marketingcommunicatie adviseur bij Bureau OpMerkzaam. Hij helpt MKB bedrijven met het opzetten van een effectieve merkstrategie en ondersteunt ze ook in de uitvoering van de merkactivatie.

Pascal