Meer online conversies realiseren, doe je zo!

Wat zijn online conversies?

De letterlijke vertaling van converie is omzetting. Vaak wordt er gedacht dat een conversie altijd leidt tot een aankoop. Dat is dus niet waar. Het is ook al een conversie als een klant bijvoorbeeld jouw bedrijf belt. Als een klant dus een bepaald doel behaald heb je een conversie gerealiseerd. Zo’n online conversie kan vanalles inhouden. Onder andere deze acties:

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Het downloaden van documenten
  • Gebruikmaken contactformulier
  • Klikken op de Call To Action-knop

Als het goed is is jouw site geoptimaliseerd om online conversies te genereren. Heb je een goedkope website? Dan is het vaak zo dat er niet goed na is gedacht over de navigatie en de customer journey. Denk bij het maken van jouw website goed na welke conversies je wilt gaan bereiken en hoe je dat wilt gaan realiseren.

Hoe krijg je meer online conversies?

Er zijn verschillende manieren om aan conversieoptimalisatie te doen. Dit zijn de meest gebruikte manieren:

  • Optimalisatie van de lay-out, structuur en overzicht
  • Opvallendere Call To Action-knoppen
  • Maak de website simpel
  • Plaats reviews van klanten
  • Zorg voor een probleemloze en snelle site

Dit zijn slechts een paar manieren om het conversiepercentage omhoog te brengen. Maar waarom helpen deze dingen met online conversies verhogen? De lay-out, structuur en het overzicht van een website zijn heel erg belangrijk. Dat spreekt voor zich. De paginas moeten overzichtelijk zijn en geen drukte uitstralen. Gebruik niet teveel afbeeldingen en knoppen, maar zoek de juiste verhouding. Webdesign is dus enorm belangrijk op dit gebied. Kan je dit niet zelf? Huur een professionele webdesigner in. Hij kan jou helpen met deze dingen.

Opvallendere Call To Action-knoppen zijn nodig om de klant te laten begrijpen dat ze daarop moeten klikken voor de volgende stap. Vaak zijn die knoppen niet opvallend genoeg omdat ze bijvoorbeeld in dezelfde kleur zijn als de huisstijl.

Maak de website simpel. Online lezers zijn lui. Ze willen korte en samenvattende teksten. Richt je website daarop in, alles moet simpel en snel te bereiken zijn.

Door het plaatsen van reviews op de website vergroot je het vertrouwen van de klant in jou. Wees niet bang om ook negatieve reviews te laten zien, zo laat je zien dat je eerlijk en transparant bent. Je kan klanten vragen om reviews te plaatsen op de site.

Een probleemloze en snelle site zorgt simpelweg voor minder afhakers. Niemand vind het leuk om te wachten op een pagina of afbeelding. Zorg dus dat je geen grote bestanden hebt staan op je website. Alles moet direct reageren. Zo kom je sneller bij de conversie.

Hoe meet je online conversies?

Wil je weten of progressie gemaakt hebt? Dan moet je je online conversies gaan meten. Er zijn verschillende tools op de markt die dit inzichtelijk maken. Google Analytics is de bekendste daarvan. Daarin kan je precies zien hoeveel bezoekers je hebt en de activiteiten van die groep.

Met die informatie kan je weer gaan optimaliseren. Conversieoptimalisatie is daarom ook nooit klaar. Het kan altijd beter toch? Met deze tips ga je in ieder geval direct invloed hebben op jouw conversiepercentage.

Pascal