Zoekmachine marketing is tegenwoordig een belangrijk onderdeel om bezoekers naar uw website te halen. In de zoekmachine zelf kan dit al op twee manieren, namelijk: zoekmachine optimalisatie (of zoekmachine marketing) en zoekmachine adverteren. Zoekmachine optimalisatie is hoger komen in Google door middel van de organische resultaten. Zoekmachine adverteren is daarentegen hoog in Google komen met betaalde advertenties. Zoekmachine marketing bestaat uit verschillende onderdelen en door deze te combineren komt u hoger in Google. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine marketing en daar gaan we in dit artikel dieper op in.
De aspecten van zoekmachine marketing
Een goede zoekmachine marketing campagne bestaat uit drie verschillende hoofdonderdelen. Allereerst moet de website technisch goed in elkaar zitten. Google zal de website gaan ‘crawlen’, bij crawlen zal een stuk software de website analyseren op relevante informatie. Om dit een stuk makkelijker te maken voor de zoekmachine, moet de website technisch in orde zijn. Het tweede aspect van zoekmachine marketing is het schrijven van relevante SEO webteksten. Hier is het belangrijk dat zowel rekening wordt gehouden met de zoekmachine als met de bezoeker van de website. U wilt immers toegevoegde waarde bieden aan de bezoeker. Als laatste onderdeel zal de autoriteit van de website verhoogd moeten worden. Dit wordt altijd in de vorm van linkbuilding gedaan. In het kort is linkbuilding het hebben van relevante links van externe websites naar uw website.
Dieper in op linkbuilding
Linkbuilding is onmisbaar in zoekmachine marketing. Zoekmachines als Google hechten enorm veel waarde aan de autoriteit van een website. Ondertussen weten we wel dat het algoritme van Google enorm goed in elkaar zit. Zo kan Google ook analyseren welke backlink waardevol is voor uw website en welke backlink minder waardevol is. U kunt zich voorstellen dat een link van een website die toonaangevend is binnen uw branche een stuk meer waarde heeft, dan een backlink op een internetgids. Wanneer linkbuilding op een ‘onnatuurlijke’ manier is gedaan, kunnen zoekmachines de website juist afstraffen. Dit resulteert in een lagere positie in de zoekmachine.
Black-hat SEO
Vroeger werd er veelal gebruik gemaakt van black-hat SEO. Dit is een manier bedacht om het algoritme van de zoekmachines om de tuin te leiden. Tegenwoordig is dit niet meer mogelijk en worden deze praktijken juist afgestraft door een lagere ranking. In het verleden is er ook misbruik gemaakt van linkbuilding. Dit werd gedaan door links te plaatsen op zogenaamde ‘link farms’. Dit zijn websites speciaal gemaakt om backlinks naar uw eigen website te plaatsen. U kunt zich voorstellen dat de waarde hiervan minimaal is en daarom niet (meer) werkt.
Linkbuilding uitbesteden
Linkbuilding is erg lastig om zelf uit te voeren. Dit komt doordat mensen niet zomaar links van uw website op hun website gaan plaatsen. Daarom is linkbuilding uitbesteden een goed idee. Online marketing bureaus hebben vaak partnerships waarbij er veel wordt gedaan aan linkruilen. Op deze manier zullen verschillende relevante websites binnen uw branche deze backlinks wel plaatsen. Daarnaast is linkbuilding nooit klaar, er moeten altijd nieuwe backlinks bijkomen voor een optimaal resultaat. Daarnaast moeten de geplaatste links ook in de gaten gehouden worden, zodat de autoriteit niet verzwakt.