Drie influencer marketing trends die je wilt volgen dit jaar

De online wereld wordt steeds groter en machtiger. De webshops nemen het over van de speciaalzaken en online winkelen is niet meer weg te denken uit ons leven. In een paar jaar is influencer marketing in een top snelheid gegroeid. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun producten te laten promoten door influencers via social media kanalen. Influencer marketing is zo succesvol omdat de influencers vaak een vertrouwensband hebben opgebouwd met hun volgers. Door dit vertrouwen zullen de volgers sneller overgaan tot een aankoop van het product. Wil je influencer marketing gaan inzetten en ben je benieuwd naar de nieuwste trends? Lees dan verder in deze blog.

Creatieve influencer marketing

Het aantal influencers en samenwerkingen blijft groeien. Hierdoor is het steeds moeilijker om op te vallen. Hoe onderscheid jij je van andere influencers? Wees creatief met de content en de kanalen. Met alleen een productfoto red je het niet meer tegenwoordig. Bestudeer de kanalen en verdiep je in alle features en hoe je deze het beste kunt inzetten om jouw content te delen. Blijf je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten, dit is de sleutel naar succesvolle influencer marketing.

Social media kanalen

Instagram wordt steeds populairder. Als je Instagram gebruikt ben je het vast al tegengekomen: Instagram Ads in je tijdlijn. Adverteren via Instagram is een belangrijk aspect van influencer marketing. Het maakt het bereik nóg groter en zorgt voor meer verkeer. Instagram heeft nog een handige feature: de story’s. Influencer marketing kreeg een enorme boost met deze nieuwe feature. Influencers kunnen hiermee content delen doormiddel van beeld en video, én een link plaatsen in de story naar het product. Ook andere kanalen zoals Snapchat en YouTube zijn op hun eigen manier steeds populairder aan het worden. Wist je bijvoorbeeld dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is van de wereld? Maak hier ook gebruik van!

Geloofwaardigheid

De geloofwaardigheid van influencer marketing komt steeds meer onder druk te staan. Het aantal social influencers rijst de pan uit. Wees dus ook heel transparant over de samenwerkingen en kies voor een relevant product of merk.

Strategie bepalen

Het is dan wel een populaire marketing manier, maar influencer marketing is niet weggelegd voor elk bedrijf. Daarom is het goed om van tevoren de marketing strategie en doelstellingen te bepalen. Gebruik het dus alleen als dit past bij jouw doelgroep. Als het niet relevant is komt het ongeloofwaardig over. Dit kan een negatief effect hebben op jouw merk.

Pascal